יש לך רכב למכירה? השאר פרטים או התקשר: 050-8090008

איך יודעים שהפלגים גמורים?

פלאגים לרכב הם רכיב קריטי, בתהליך המורכב של התנעתו ופעילותו השוטפת. לכן, בתקלות רבות וגם לפני שהן מתרחשות בכלל, חשוב לדעת מה מצבם. האם הפלאג שחוק? במצב גרוע? סיים את חייו? 

איך יודעים שהפלגים גמורים

להחליף בזמן ולפשט את העניינים

לפני הכל, כדאי להחליף את הפלאגים במועדים שהיצרן הגדיר לשם כך. החלפה כזו תבוצע ממילא במוסך במסגרת טיפול גדול (כל 30,000 או 40,000 ק"מ – תלוי בדגם) או טיפול קטן (טיפול עשרת אלפים). כך תצמצמו מראש מצבים שבהם עולה השאלה האם הפלאגים גמורים או לא? בנוסף, אם יש תקלה ואחרי החלפת פלאגים שגרתית היא נעלמת, תקבלו תשובה מהירה לשאלה (כלומר תבינו, שהפלאגים אכן היו "גמורים" או קרובים לכך).  

איך נהג ממוצע יכול לדעת שהפלגים גמורים?

אז נגיד שאתם מחליפים פלאגים בזמן, אבל עדיין יש תקלה שמעלה חשד לגבי מצב הפלאגים. מה עושים? יש ברכב חלקים מסוימים, כגון הגלגלים או המגבים, שקל להעיף בהם מבט מהיר ולדעת הרבה על מצבם. לא הכל, אבל פעמים רבות מספיק, בכדי לקלוט מצבי תקלה מתפתחים או חמורים. אבל פלאגים הם סיפור שונה. להגיע לפלאגים לא פשוט וגם אם אתם יודעים איך להגיע ומפרקים בכדי לבדוק אותם, הם עשויים להראות תקינים לגמרי לעין בלתי מנוסה. אז מה עושים? לפניכם כמה אינדיקטורים בולטים, למצב של תקלה בפלאגים: 

סימפטומים סיבה
קשיי התנעה, קשיי האצה, מד הסל"ד לא יציב הפלאגים לא עובדים במלוא עוצמתם.
צריכת דלק מוגברת חולשת הפלאגים גורמת לכך שדרוש יותר דלק, בכדי להפיק אותה כמות אנרגיה. 
רעידות מנוע ומנוע רועש הבדלים ביו הצילינדרים (שבחלקם פלאגים תקינים ובאחד מהם או כמה מהם, יש פלאגים עם תקלה)
פליטת עשן שחור מצינור הפלטה הפלגים החלשים לא מאפשרים שריפת דלק תקינה ולכן חלקו נפלט כפיח.
נורת אזהרה Engine Check דולקת מחשב הרכב מזהה תקלות בהצתה (אם כי לא בהכרח בגלל הפלאגים).

כפי שאתם רואים, אלה סימנים רבים ומגוונים. כל אחד מהם עשוי להצביע גם על תקלות מסוג אחר. נורת Engine Check למשל עשויה להידלק גם בגלל פגם בחיישנים או במנוע. כך שאין סימן אחד חד משמעי, לפיו אפשר לומר מייד שהפלגים הם מה שלא תקין ברכב.  

איך יודעים שהפלגים גמורים, לאחר פירוק מהרכב?  

אם יש לכם ניסיון טכני עם הרכב, ייתכן שאתם יודעים לפרק את הפלאגים לבד. למעשה, זה לא מסובך. במקרה זה, תוכלו לבדוק את הפלאגים אחרי פירוקם מהרכב, באופן ישיר. מראה הפלאגים ייתן לכם במהירות ובקלות מידע רב: 

  • פיח – אם יש בקצה הפלאג (האזור שיוצר את הניצוץ) מעין אבקה כהה, זו כנראה שכבת פיח. לכלוך כזה מפריע לפעולת הפלאג התקינה, אבל הוא בדרך כלל לא מקור לתקלות משמעותיות בפני עצמו. כך שכדאי לנקות את הפיח, אבל הדבר יספק (אם בכלל) שיפור לזמן קצר בלבד.  
  • שחיקה – אחרי הניקוי ובכלל, ייתכן שתגלו גם סימני שחיקה בקצה הפלאג. זה פגם משמעותי שכבר לא ניתן לתקן לבד ואז כדאי להחליף את הפלאג. 
  • מרווח גדול מדי – "מרכז העניינים" בפעולת פלאג ההצתה הוא האזור שבקצה שלו, בו יש רווח בין הקצוות של שתי אלקטרודות. ברווח הזה נוצר ניצוץ, שמדליק את תערובת האוויר והדלק בצילינדר, בכדי להניע את הבוכנה (וממנה, להניע את המנוע כולו ואת הגלגלים). הרווח הוא בגודל שנקבע מראש לשם פעולה אופטימלית של המנוע. אלא שרווח זה גדל בהדרגה, בגלל שחיקת האלקטרודות. לעין לא מקצועית, מצב כזה עשוי להראות תקין. מקצוענים יכולים למדוד את הרווח, בעזרת כלי עזר פשוט שנועד לכך. 
  • סדקים – למרות שהפלאגים הם מוצר חזק מאוד (מבוסס מתכת וקרמיקה), לא נדיר שמתפתחים בהם עם הזמן סדקים. הסיבה לכך היא קודם כל שהם עובדים בתנאים קיצוניים של חום. אם יש סדק, ברור שצריך להחליף את הפלאג. 

טיפ: אם אתם רואים שמן על הפלאג, זה סימן לתקלה באטימה של הצילינדר. זו לא תקלה בפלאג (אם כי הוא עשוי להיות במצב גרוע בכל מקרה). אבל שמן על הפלאג הוא בפני עצמו מצב גרוע מאוד, שדורש טיפול מקצועי ובהקדם. כך גם לגבי חלודה על הפלאג. 

ראו גם בנושא: שמן מנוע לפי סוג רכב

בדיקה חשמלית של מצב הפלאגים

אם כבר פירקתם לבד את הפלאגים ואתם חובבי אלקטרוניקה וחשמל, סביר מאוד שיש לכם מולטי טסטר. תוכלו לנסות לבדוק את הפלאג גם איתו. לשם כך מבצעים מדידות התנגדות חשמלית, בהתאם למאפייני הפלאג (האם הוא כולל נגד פנימי או שלא?). הפרטים המדויקים לגבי נקודות הבדיקה וערכי הקריאה התקינים, חורגים מהמדריך הקצר הזה. אבל כעקרון, צריכה להיות קריאה של התנגדות בין שתי קצוות הפלאג ורק ביניהן. ערך ההתנגדות התקין יהיה 4,000 עד 8,000 אוהם. 

טיפ: אם אין קריאה בכלל, שימו לב שזה עשוי לקרות בגלל ליכלוך על הפלאג (שמוביל למגע חשמלי גרוע). 

FAQ – איך יודעים שהפלגים גמורים?

  • מה לגבי דיאגנוסטיקה עם סורק תקלות מסוג OBD? ניתן לקבל מידע נוסף על התקלה ברכב באמצעות מתאם OBD ואפליקציה מתאימה. הדבר אולי יסייע לאבחן את המצב, אבל הוא לא ייתן מידע על פלאגים ספציפיים.  
  • אם פלאג אחד מקולקל, מה זה אומר על האחרים? – כדאי לקחת בחשבון, שפלאגים מתקלקלים פעמים רבות באופן דומה ובמקביל ולכן גם מוחלפים ביחד.  ראו עוד: פלאגים לרכב – מדריך מלא
  • כל כמה זמן מחליפים פלאגים ברכב? התשובה לכך מורכבת מעט, מאחר שהתדירות תלויה גם בהנחיות יצרן הרכב וגם בסוג הפלאגים עצמם. את התשובה המדויקת למקרה שלכם, כדאי לקבל מהמוסך שמטפל ברכב. 
  • איך יודעים אם הפלאגים גמורים ברכב חשמלי? כאן התשובה פשוטה – הם לא גמורים אף פעם, כי אין ברכב כזה פלאגים! אלא אם מדובר ברכב חשמלי היברידי, שבו יש גם מנוע בעירה פנימית (כעזר למנוע החשמלי). במקרה זה, הפלאגים עשויים לעבוד אפילו יותר מאשר ברכב רגיל (מאחר שהמנוע הרגיל מופעל ומופסק בתדירות גבוהה) ולכן גם להתבלות יותר.  

אם יש ספק (שהפלגים גמורים) אין ספק

הצגנו עד כאן לא מעט תשובות לשאלה, איך יודעים שהפלגים גמורים? כפי שהבנתם, זו לא תמיד תהיה אינדיקציה חד משמעית על תקלה בפלאגים דווקא. אבל מאחר שהפלאגים חיוניים כל כך ומאחר שהם גם זולים וקלים יחסית להחלפה, אין יותר מדי מה לחשוב בנידון. הגישה החכמה, היא פשוט לא לקחת סיכונים. אם יש לכם ספק לגבי מצב הפלאגים, מוטב להתייעץ עם מקצוענים. אם גם להם יהיה ספק לגבי הפלאגים, סביר שהם פשוט יחליפו אותם עבורכם. התהליך כולו מהיר ומשתלם מאוד. לכן גם כדאי לשלם מעט יותר, בכדי להחליף את הפלאגים המקולקלים בפלאגים איכותיים (וכמובן חדשים!).   

מה היה לנו עד עכשיו?

מתחייבים למחיר מעולה עבור הרכב שלך!

רגע לפני שיוצאים קבלו הצעת מחיר על הרכב

ווצאפ
1
Call Now Button דילוג לתוכן