אם שמתם לב שמפלס השמן ברכב יורד לאיטו ונדלקת הנורה הזו:
או שאתם רואים כתמי שמן מתחת לרכב – ייתכן שיש לכם נזילת שמן מהמנוע. בעיה זו יכולה לגרום לנזק מכני חמור אם לא מטפלים בה בזמן.
במאמר הזה המומחים של eco-car יעשו לכם סדר לגבי מהן הסיבות השכיחות לנזילת שמן מהמנוע, כיצד לאבחן את הבעיה, מהן הסכנות בהתעלמות ממנה וכמובן כיצד לתקן נזילת שמן ביעילות ומבלי לרוקן את הבנק…
סיבות אפשריות לנזילת שמן מהמנוע
ישנן מספר סיבות שכיחות לנזילת שמן מהמנוע:
1.בעיית אטימה (סיליקון/פקק פליטה) – פגם באטימה מאפשר לשמן לדלוף החוצה דרך פקק הפליטה. מצב שכיח במנועים ישנים עם קילומטראז' גבוה.
2.טבעות אוגנים פגומות או מרוקנות – טבעות האיטום בין חלקי המנוע נשחקות ומאפשרות דליפת שמן. נפוץ אחרי 100,000 ק"מ.
3.אטם ראש מנוע פגום – אטם הממוקם מתחת למכסה ראש המנוע אחראי למנוע דליפות שמן. כשהוא ניזוק או מתבלה עם הזמן, מתרחשת נזילת שמן.
4.צינורות ובוכנות סדוקים – סדקים בצנרת ואטמי הבוכנות גורמים לנזילת שמן לתוך תא השסתומים או הפליטה.
איך לזהות שיש נזילת שמן מהמנוע?
הסימנים המובהקים לנזילת שמן הם:
ירידה במפלס השמן – נורית לחץ שמן מאירה בלוח המחוונים
כתמי שמן מתחת לרכב
עשן לבן מהאגזוז
רעש מנוע גבוה ובלתי רגיל
מה קורה אם לא מטפלים בנזילת שמן?
המשך נסיעה לאורך זמן כאשר המנוע מפסיד שמן עלול להוביל להידרדרות מהירה ונזק בלתי הפיך כגון:
פגיעה בבוכנות, צילינדרים ואטמים
פגיעה מכנית מוחלטת של המנוע
כל אלה עלולים לגרום לתיקון יקר מאוד או אף לצורך בהחלפת מנוע!
מחיר תיקון נזילת שמן במוסך
המחיר הממוצע לתיקון נזילת שמן במוסך הוא בין 1,000-2,000 ש"ח, בהתאם לסוג התיקון הנדרש. לדוגמה:
- החלפת אטם ראש מנוע – 500 – 1,500 ש"ח.
- החלפת טבעת אוגן אחת – עד 1,500 ש"ח.
- פקק פליטה חדש + אטם – 500 – 1,000 ש"ח.
כמובן שאם יש צורך בתיקונים מורכבים יותר כגון החלפת בוכנות או צילינדר, המחירים עולים בהתאם.
מה עלול לקרות בהיעדר טיפול בנזילת השמן?
המשך נסיעה לאורך זמן כאשר המנוע דולף ומאבד שמן, צפוי לגרום להסלמה בקצב הנזילה ולנזק מכני מתרחב ויקר יותר!!!
שורה תחתונה
נזילת שמן היא בעיה שיש לטפל בה בדחיפות. בדקו באופן שגרתי את מפלס השמן והסתכלו מתחת לרכב על כתמים. במקרה של חשד לנזילה, הביאו מיד את הרכב למוסך לאבחון ותיקון – זו הדרך היחידה למנוע נזקים יקרים לטווח ארוך.
שאלות נפוצות על נזילת שמן
מומלץ לבדוק מפלס שמן אחת לחודש או לפני נסיעה ארוכה. מפלס נמוך או יורד עשוי לרמוז על נזילת שמן (כמובן שאסור לבצע את הבדיקה אחרי שהרכב היה בשימוש/המנוע היה פעיל, השמן במנוע יכול לקפוץ עליכם וזה מסוכן מאוד!!!!!)
יש להחליף את שמן המנוע בהתאם להמלצות היצרן, בדרך כלל כל 10,000-15,000 ק"מ או שנה. החלפת שמן עוזרת למנוע בלאי.
יש להביא מיד את הרכב למוסך לבדיקה מעמיקה ואיתור נזילות. נזילה שלא מטופלת עלולה לגרום לנזק משמעותי במנוע.
כן, חוסר סיכוך הולם עקב נזילת שמן גורם לחיכוך וחום גבוהים יותר שפוגעים בביצועי המנוע.