מצד אחד הישראלים לא אוהבים לצאת פראיירים. מצד שני, הם רוצים תמיד להיות הכי מעודכנים, "כמו באמריקה"…
אז עם כל הכבוד לרכב חשמלי שמפחית את זיהום האוויר ויש לו גם איור מגניב של כבל בצד… מה שבאמת מעניין אותנו זה כמו עולה להטעין אותו. ולא פחות חשוב, כמה זה משתלם יותר לעומת רכב בנזין.
התשובה עלולה להפתיע אתכם.
הנה טבלה המסכמת מה שהכי חשוב לדעת
רכב בנזין בתחנת דלק |
רכב חשמלי בטעינה בעמדה ביתית |
רכב חשמלי בטעינה בעמדה ציבורית |
|
מחיר לק"מ |
40 אג' עד 60 אג' |
10 אג' עד 15 אג' |
1 ₪ עד 1.5 ₪ |
זמן לסוללה מלאה / מיכל דלק מלא |
דקות בודדות |
5-10 שעות (טעינה רגילה, AC, מ-0% ל-100%) |
5-10 שעות (טעינה רגילה, AC, מ-0% ל-100%) |
עלות למילוי / טעינה מלאים (נוסחה) |
נפח המיכל בליטרים X מחיר לליטר |
מחיר לקוט"ש של ספק החשמל X גודל סוללה בקוט"ש |
מחיר לקוט"ש בעמדה X גודל הסוללה בקוט"ש |
כמה עולה להטעין רכב חשמלי בטעינה ביתית?
כאן הנוסחה היא מאוד פשוטה: הנפח של כל סוללה נמדד בקוט"ש.
מכיוון שחברת החשמל או המתחרות שלה (מאז שהשוק נפתח לתחרות) מספקות מחיר בסיס לקוט"ש, כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להכפיל את העלות לקוט"ש בנפח הסוללה.
לדוגמה, אם יש לנו סוללה קטנה של 40 קוט"ש והמחיר לקוט"ש של חברת החשמל הוא 52 אג' (נכון לפברואר 24), העלות לטעינת הסוללה תהיה 21 ₪.
אם נרצה לדעת מהי העלות לקילומטר, שהוא מדד קל להשוואה מול סוג רכבים אחרים, נצטרך לחלק את עלות הטעינה במספר הקילומטרים המוצהר . מספר הקילומטרים המוצהר הוא מספר הקילומטרים לסוללה מלאה על פי ההצהרה של היצרן.
באופן כללי מדובר על עלות שבין 10 אג' ל-15 אג' לכל קילומטר. זאת לעומת מחיר של בין 40 אג' לבין 60 אג' לקילומטר ברכבי בנזין (המושפע ממחיר הדלק ומספר הק"מ שהרכב יכול לנסוע לכל ליטר בנזין).
כמה עולה להטעין רכב חשמלי בעמדת טעינה ציבורית?
עמדות טעינה ציבוריות יכולות לעבוד בטעינה זהה לטעינה ביתית (DC), שלעיתים מכנים גם "רגילה" או טעינה מהירה (AC). טעינה מהירה מטעינה את הרכב בזמן שבין חצי שעה לשלוש שעות.
סוג נוסף של עמדת טעינה הן עמדות טעינה ספציפיות של טסלה שידועות גם כ-Super Charger , או "סופר מהירות". למרות שמן, הן לא תמיד יותר מהירות.
המחיר נע בין 1 ₪ ל-3 ₪ לקוט"ש בהתאם לסוג הטעינה.
אם נסתכל על המחיר לק"מ לעומת טעינה ביתית, מדובר על טווח של בין שקל לשקל וחצי לכל ק"מ.
כמובן שהמחירים עלולים להשתנות מכיוון שמדובר בשוק חופשי. בחלק מהתחנות המחיר לקוט"ש דווקא עולה ככל שמטעינים יותר ויש תחנות כמו אלו על כביש 6, שבהן המחיר משתנה לפי שעות העומס.
אם יש לכם את האפשרות, רצוי לעשות מנוי שיכול להוזיל מעט את העלויות.
מכיוון שטעינה רגילה (כמו בעמדה ביתית) יכולה לקחת עד 10 שעות, רצוי להשתמש בעמדה ציבורית אם אתם נמצאים באזור בו יש עמדת טעינה שמשולבת בחניה. או שאתם נמצאים לפני נסיעה ארוכה והסוללה שלכם טעונה חלקית.
לעומת זאת, אם אתם זקוקים לטעינה מהירה, ובמיוחד אם אתם לא יכולים להשאיר את הרכב באותו מקום לכמה שעות טובות, כנראה שלא תהיה לכם בררה אלא לשלם את התעריף הגבוה.
הדרך שלכם לרכב חשמלי מתחילה כאן!
מעוניינים להיפטר במהירות מהרכב זולל הדלק הישן שלכם? אין לכם כוח לעשרות קונים שיבזבזו לכם דקות ארוכות בשיחות טלפון? eco-car קונה מכם רכבים לפירוק במחירים משתלמים.
שאלות ותשובות
האם אני חייב עמדת טעינה ביתית עבור רכב חשמלי?
קיימת אפשרות להטעין רכב ישר משקע חשמלי בחניה או אפילו לשדרג את השקע לשקע כוח, השיטה הזו איטית ביותר. בנוסף, היא דורשת ניתוק כל שעתיים על מנת לא להכביד על שאר המערכת החשמלית.
לכן ההמלצה הפרקטית ביותר היא כן להתקין עמדת טעינה ביתית.
כמה עולה להתקין עמדת טעינה ביתית עבור רכב חשמלי?
כמו כל דבר שקשור לבנייה, גם העלות של עמדת טעינה לרכב חשמלי מתחלקת בין העמדה עצמה לבין מחיר ההתקנה שלה. העלות הכוללת היא משהו בין 5,000 ל-8,000 ₪.
המחיר נקבע על פי פרמטרים כמו המרחק מארון החשמל הראשי, התאמת הריצוף (חפירה או הרמה) וכמובן החברה שמבצעת את ההתקנה.
עד כמה אני יכול לחסוך בסך הכול לעומת תדלוק רכב בנזין לשנה?
אם תטעינו רכב חשמלי בעמדת טעינה ביתית בלבד תוכלו לחסוך לערך 8,000 ₪ בשנה! בפועל סביר להניח שתהיו חייבים להשתמש גם בעמדות ציבוריות, ולכן החיסכון בפועל יהיה קטן יותר.