גריטת רכבים הוא תהליך שבו מפרקים רכבים ישנים ולא שמישים לחלקים וממחזרים אותם. בעבר המדינה (משרד התחבורה) נתנה פיצוי של 3,000 ש”ח עבור גריטת רכבים ישנים (בני 20 שנה ויותר – רכב מיושן) אך השירות הזה לא קיים כיום. תהליך זה היה חלק מתוכנית גריטת רכבים של משרד התחבורה, שכללה הצגת תעודת זהות ורישיון רכב במשרד הרישוי והעברת הרכב לאתר גריטה מורשה. לכן יש שתי אפשרות או לבצע גריטת רכבים מטעם הרשויות המקומיות ללא תמורה עבור הרכב או לפנות לקונה רכבים לפירוק ולקבל תשלום עבור הרכב.
הנה כמה מהדברים החשובים ביותר שכדאי לדעת על גריטת הרכבים:
מתי צריך לבצע גריטת רכב?
לאחר שרכב מגיע לגיל מסוים או ניזוק בצורה שאינה מאפשרת תיקון, הוא נשלח לגריטה (גריטת רכב). בדרך כלל מדובר על רכבים בני 15 עד 20+ שנים. חשוב שיהיה רישיון רכב בתוקף בעת העברת הבעלות לצורך גריטה. הרכב מפורק לחלקי חילוף – מנוע, גלגלים, דלתות, מושבים, חלקי מתכת שונים ועוד (חוץ מעץ הריח, אותו שומרים למזכרת).
הקריטריונים לגריטה כוללים רכבים פרטיים (רכב פרטי לגריטה) שצריכים להיות במצב מכני תקין. הפירוק נעשה בדרך כלל על ידי צוות עובדים במגרש פירוק רכבים מיוחד. חלק מהחלקים ממוחזרים ונמכרים כחלקי חילוף משומשים. חלקים אחרים כמו המתכת מועברים למפעלי מחזור. בתהליך גריטת רכב ממוחזרים כ-75% ממשקל הרכב.
היתרה כוללת פסולת מסוכנת כגון שמנים, נוזל קירור וחומרים אחרים שמטופלים בנפרד. גריטת הרכבים נועדה להפחית פסולת, למחזר מתכות וחומרים אחרים ולחסוך במשאבי טבע. אז שורה תחתונה, זו שיטה יעילה לטפל ברכבים ישנים תוך מיחזור מרבי של חלקיהם ושמירה על הסביבה.
שווי רכבים ישנים לגריטה תלוי במספר גורמים:
סוג ודגם הרכב – רכבים גדולים וכבדים כדוגמת ג’יפים ומשאיות בדרך כלל מתומחרים ביותר מרכבי נוסעים קטנים בגלל המשקל שלהם.
מצב הרכב – על הרכב שעדיין ניתן לעלות אותו על הכביש לעומת רכב שהוא “טוטאל לוס” ישפיעו על התמחור וההשלכות הכספיות.
חומרי הגלם ברכב – כמות הברזל והמתכות שניתן למחזר מהרכב בגריטה משפיעה על התמחור.
מחירי המתכות וחלקי החילוף בשוק – ככל שמחירם עולה, כך גם שווי הרכב לגריטה. בממוצע, נכון להיום ניתן לקבל בין 3,000- 1,0000 ש”ח עבור רכב נוסעים פרטי בינוני לגריטה. סכומים גבוהים יותר של עד 10,000 ש”ח ומעלה ניתן לקבל עבור רכבים כבדים וגדולים יותר.
כדאי לקבל מספר הצעות מחיר מקוני רכבים לפירוק לפני שמחליטים היכן לממש את הרכב – עשינו גם מאמר חמוד על “כמה כסף מקבלים על הורדת רכב מהכביש“ מוזמנים לקרוא.
מי עושה תהליך של גריטת רכב?
גריטת רכבים מבוצעת על ידי מספר גורמים:
מוסכים – ישנם עסקים המתמחים בפירוק רכבים ישנים והעברתם למחזור (גריטת רכב). לרוב הם בעלי רישיון מפעל מורשה ממשרד התחבורה והסביבה עבור גריטה. חשוב להסיר את כל החפצים האישיים מהרכב לפני תהליך הגריטה. יבואני רכב – חלק מיבואני הרכב מפעילים תוכניות להחלפת רכב ישן בחדש תמורת שווי מסוים. במקרים אלה היבואן הוא זה שמטפל בגריטת הרכב הישן.
קונה רכבים – חברות אלה רוכשות כלי רכב ממוסכים, דילרים ובעלי רכב פרטיים על מנת לפרקם לחלקים ולהעביר למחזור את המתכות והחומרים. בעלי הרכב עצמם – לעיתים בעלי הרכב בוחרים להיפטר מהרכב בעצמם ומוכרים אותו ישירות לגריטה. כך שיש מגוון רחב של גורמים הרוכשים ומטפלים בתהליך גריטת הרכב מרגע שנקבע כי הגיע סוף חייו כרכב פעיל.
שורה תחתונה
כדי למקסם את הרווחים על מכירת רכב ישן שווה לפנות לקונה רכבים לפירוק שיתן לכם הצעת מחיר משתלמת עבור גריטת הרכב שלכם – אנו מציעים שירותי קניית רכבים לפירוק בכל אזור בארץ, תוך מתן שירות מהיר, מקצועי ואמין, 24/6 יום ולילה, (מלבד שבת) צרו קשר וקבלו הצעת מחיר משתלמת עבור גריטת הרכב שלכם.
אודות חברת EcoCar
חברתינו EcoCar מספקת שירותי קניית רכבים לפירוק ומתכות כבר למעלה מ15 שנה, אנו מספקים שירות בזמינות גבוה מאוד 24/6 לכל אזורי הארץ!