רכב היברידי הוא רכב אשר מונע באמצעות שילוב של מנוע חשמלי ומנוע בנזין. כל מנוע מנוצל באופן אחר על מנת להגיע לביצועים מיטביים וניצול מקסימלי של אנרגיה. לדוגמה, בעת נסיעה במהירות נמוכה פועל המנוע החשמלי ואילו בעת נסיעה בין עירונית מופעל מנוע הבנזין.
רכבים היברידיים מציעים לא רק חיסכון בדלק, אלא גם הזדמנות להפחית את ההשפעה השלילית על כדור הארץ מכיוון שהם פולטים פחות מזהמים לסביבה.
השימוש ברכבים האלו הוא גם זול יותר, במיוחד לטווח הארוך ולמרות השינוי במיסוי לרעת הנהגים (תוכלו למצוא פירוט בשאלות ותשובות).
לא כל הרכבים ההיברידים נולדו זהים
למרות שכל הרכבים ההיברידים נועדו לנסיעה משולבת, לא כולם זהים לחלוטין וחשוב להבין את ההבדלים בין הקטגוריות השונות.
הקטגוריות העיקריות הן היברידי לעומת טורי והיברידי נטען לעומת היברידי שאינו נטען.
היברידי מקבילי לעומת טורי
ברכב היברידי מקבילי מנוע הבעירה הפנימית והמנוע החשמלי יכולים לעבוד ביחד (במקביל) או בנפרד. זוהי הקטגוריה הפופולארית ביותר ואפשר לראות אותה בגרסאות ההיברידיות של דגמים כגון טויוטה פריוס, טויוטה יאריס והונדה ג'אז.
לעומת זאת, בהיברידי טורי מנוע הבעירה הוא למעשה גנרטור המניע את המצבר. אם אתם עושים שימוש מתון ברכב ולא נוהגים למרחקים ארוכים, ייתכן שרכב היברידי טורי כמו שברולט וולט יתאים לכם יותר.
היברידי שאינו נטען לעומת היברידי נטען (Plug-in Hybrid)
ברכב היברידי שאינו נטען הסוללה נטענת על ידי מנוע הבעירה הפנימית ולכן אין צורך להטעין את הרכב.
מכיוון שכך המנוע החשמלי פועל כשהרכב מאיץ ובנסיעות במהירות נמוכה לטווח מצומצם יחסית של קילומטרים. כלומר, המנוע החשמלי תורם בעיקר לחיסכון בדלק ופליטת מזהמים קטנה יותר.
לעומת זאת, ברכב היברידי נטען מטעינים את הסוללה באמצעות עמדת טעינה ביתית או בתשלום (כזו שבדרך כלל נמצאת בתחנות דלק).
באופן הזה ניתן לנסוע מרחקים גדולים יחסית רק באמצעות המנוע החשמלי, עד 100 ק"מ פחות או יותר.
באופן כללי, רכב נטען משתמש בפחות דלק ולכן גם מזהם פחות, מנגד, יש לדאוג לכל עניין הטעינה.
רכב היברידי נטען – עמדות טעינה
כשאנחנו מדברים על עמדות טעינה לרכב נטען, יש לנו שלוש שיטות להטעין את הרכב:
1.דרך שקע חשמלי רגיל (Level 1). זו הטעינה האיטית ביותר שלוקחת בדרך כלל בין 6 ל-12 שעות.
2.דרך עמדה ביתית שדורשת התקנה (Level 2), כאן הטעינה לוקחת בין 3 ל-5 שעות.
3.עמדת טעינה ציבורית. בעמדות אלו בדרך כלל יש טעינה מסוג Level 2 וגם טעינת DC שהיא מהירה במיוחד ולוקחת בין חצי שעה לשעה. מן הסתם טעינת ה-DC יקרה יותר.
אם הסוללה קטנה במיוחד, כמעט ולא תצטרכו טעינה ציבורית. לכן לפני שאתם קונים את הרכב, חשוב לבדוק מהו גודל הסוללה ולעשות את השיקול הכלכלי של מחיר הרכב לעומת פיזור תחנות הטעינה באזור שלכם.
למכור רכב לפירוק ולהתחדש ברכב היברידי
אם יש לכם רכב ישן או שאתם רוצים למכור רכב מהר במקום להסתבך עם אתרי יד 2 או מגרשים, תוכלו למכור אותו ל-Eco Car ובמקומו לרכוש היברידי חדש או רכב יד 2 מלפני כמה שנים (כדי לא להיות חשופים לעליית המחירים).
צרו קשר עוד היום ונשמח לעזור לכם.
שאלות ותשובות
האם עדיף רכב חשמלי או היברידי?
נזכיר כי בעוד רכב היברידי הוא כאמור רכב שפועל באמצעות שני סוגי מנועים, רכב חשמלי הוא רכב הפועל באמצעות מנוע חשמלי בלבד.
השאלה באיזה רכב לבחור תלויה בעיקר בזמינות תחנות הטעינה והשאלה האם מרבית הנסיעות הן בדרכים עירוניות או בן עירוניות.
לדוגמה, מי שגר בעיר ויש לו עמדת טעינה ביתית עם גישה נוחה לעמדות ציבוריות יכול להנות יותר מרכב חשמלי.
לעומת זאת, מי שגר בפריפריה ונוסע בדרכים בין עירוניות עלול להיות במצב בעייתי אם יבחר ברכב חשמלי ובמסלולים בו הוא נוהג לנסוע אין פיזור טוב מספיק של תחנות טעינה.
מעבר לזאת, לטווח הארוך, השימוש ברכב חשמלי הוא בדרך כלל משתלם יותר מבחינה כספית.
כיצד ישתנה המיסוי על רכבים היברידים וחשמליים בישראל בשנים הקרובות?
שינויים במיסוי בישראל הם עוד נתון שעשויים להשפיע על השיקול של רכישת רכב חשמלי לעומת היברידי.
החל משנת 2025 כבר לא יהיה הבדל בין מס הרכישה על רכב היברידי לעומת בנזין ושניהם יהיו גבוהים למדי: 83%.
יחד עם זאת, מס הרכישה על רכב חשמלי יישאר נמוך ויעמוד על 35% בלבד.
ב-2026 דברים יתחילו להשתנות: על רכב חשמלי יוטל מס נסועה של בערך 15 אג' לכל קילומטר וב-2027 גם מס הרכישה ישתווה לזה של רכבים רגילים. עמלות הרישוי צפויות גם הן לעלות. ועוד לא דיברנו על עליית מחירי החשמל…
באופן הזה סביר להניח שעדיין יהיה יתרון מסוים מבחינת עלות השימוש לרכב חשמלי, אך הן יצטמצמו.
מה קורה אם אני שוכח להטעין רכב היברידי נטען?
רכב היברידי נטען עדיין יוכל לנצל את מאגרי הדלק שלו על מנת להמשיך ולפעול כמו רכב היברידי שאינו נטען, אך הוא יעבוד בצורה פחות אפקטיבית. לדוגמה, צריכת הדלק שלו תגדל באופן משמעותי כל עוד הסוללה לא תיטען מחדש.
על מנת להימנע ממצבים כאלו, בחלק מהמכוניות יש "מד טווח משולב". המד הזה מראה את יתרת הנסיעה בהתחשב בכמות הדלק וכמות הטעינה יחדיו.
איך נראה הפיזור של עמדות טעינה בישראל?
כיום אפשר לראות בישראל יותר ויותר עמדות טעינה, בעיקר באזורים העירוניים. למרבה הצער המדינה כבר לא מעניקה תמריצים כספיים להקמת עמדת טעינה חדשות, ולכן ייתכן שבשנים הקרובות נראה דווקא האטה בגידול שלהן.
בכל אופן, כדי לראות את פיזור התחנות הנוכחי אפשר לחפש בגוגל "פיזור עמדות טעינה לרכבים בישראל" ולמצוא מפה מפורטת תוך מספר שניות.