יש לך רכב למכירה? השאר פרטים או התקשר: 050-8090008

ממיר קטליטי – מדריך מעודכן 2024

מרבית האנשים יחשפו לשם ממיר קטליטי בעת ביצוע טסט שנתי לרכב.
הממיר הקטליטי הוא התקן שמתלבש על מערכת הפליטה של הרכב ותפקידו להפחית את זיהום האוויר מפליטת גזים הנפלטים מהמנוע בעת פעולתו.
מה זה ממיר קטליטי ברכב, למה הוא משמש ולמה כנופיות גנבים אוהבות לפרק אותו ממכוניות?
המומחים של ecocar עושים על כך סדר במאמר שלפניכם.

אופן פעולתו של הממיר הקטליטי

ממיר קטליטי הוא רכיב המורכב על מערכת הפליטה במכוניות.

מערכת הפליטה במכונית מורכבת מצינורות המתחברים לראש המנוע, קולטים את הגזים שנשרפים במנוע ומעבירים אותם אל מחוץ למכונית.

את הממיר הקטליטי אתה תמצא מתחת למרכב המכונית והוא מתלבש על צינור פליטת הגזים שמגיע עד לאגזוז.

הממיר הקטליטי מכיל חומרים כימים המסייעים להפוך את הגזים הרעילים שנפלטים מהמנוע לגזים וחומרים פחות רעילים.

מהמנוע נפלטים גזים רעילים כמו: פחמן חד חמצני שהממיר הופך אותו לפחמן דו חמצני שהוא גז פחות רעיל.
הממיר גם הופך תחמוצות חנקן רעילות למולקולות חנקן וחמצן וגם דלק שלא נשרף ונפלט מהמנוע, הממיר הקטליטי הופך לפחמן דו חמצני ומים.

ראו גם: סוגי דלק.

מחירים של ממירים קטליטים

ממירים קטליטים הם מאוד יקרים, מחיר ממיר מקורי יכול להגיע לכמה אלפי שקלים, תלוי בדגם ובסוג המנוע.

מחירם היקר של הממירים הקטליטים קורץ גם לגנבים ובשנים האחרונות גניבת ממירים קטליטים הפכה למכת מדינה.
חלק מהגנבים גונבים את הממירים לשוק חלקי החילוף ויש שגונבים את הממירים הקטליטים משום שהממיר הקטליטי מכיל מתכת בשם פלדיום שהיא מתכת יקרה שמחירה בשוק אף יקר יותר מזהב והיא משמשת לייצור תכשיטים, ציוד דנטלי וציוד חשמלי ומחיר אונקיית פלדיום יקר יותר מזהב.
בעל רכב שרוצה לחסוך בהוצאות יקנה ממיר קטליטי לא מקורי, שהוא זול יותר מזה של יצרן הרכב או ממיר קטליטי מחודש שהוא ממיר שעבר שיפוץ.
אופציות אלו זולות יותר ממירים קטליטים מקוריים אך חשוב לדעת שבמרבית המקרים לא תקבל אחריות על ממיר לא מקורי ואילו האחריות על ממירים מקוריים היא בדרך כלל עד חצי שנה.

מחירי ממירים קטליטים:

סוג הממיר הקטליטי
טווח מחירים
ממיר קטליטי חדש מהיבואן
4,000 עד 7,000 ש"ח
ממיר קטליטי לא מקורי
1,500 עד 2,000 ש"ח
שיפוץ ממיר קטליטי
1,750 ש"ח

איך יודעים שהממיר הקטליטי תקול?

משני צידי הממיר ממוקמים חיישני חמצן שמודדים את רמת פיחום האוויר שיוצא ונכנס אל הממיר הקטליטי.
כאשר יש בעיה החיישנים משדרים למחשב הרכב ולוח המחוונים יציג נורה אדומה עם הודעה CHECK ENGINE ("בדוק מנוע").
חשוב לדעת , כי לפעמים חיישני החמצן מתלכלכים וגורמים להודעה שגויה, ללא שום בעיה בממיר הקטליטי ולכן חשוב שהמוסכניק יבדוק קודם את החיישנים ויוודא שהם תקינים לפני שהוא מסיק שהממיר הקטליטי תקול.

איך אפשר לדעת אם הממיר הקטליטי של הרכב סתום?

סתימה בממיר הקטליטי עלולה להיגרם מסיבות שונות, כגון הצתה של הדלק באגזוז שגורמת להתכה או שבירה של האגזוז, חדירה של שמן לממיר, מילוי סוג דלק לא נכון, תאונה ומכה לממיר הקטליטי.

כאשר ישנה סתימה בממיר הקטליטי יכולים להופיע הסימנים הבאים:

  • קשיים בהאצת המכונית, גם למהירויות נמוכות של 50 עד 60 קמ"ש.
  • במקרים חמורים השבתה של הרכב
  • רעשים בעת לחיצה על דוושת הגז
  • רעשים מתכתיים מתחת לרכב
  • נורת אזהרה במנוע

במקרה של ממיר קטליטי סתום מומלץ להחליפו.

ראו גם: חלקי חילוף מרכב לפירוק.

ממיר קטליטי - הסבר
ממיר קטליטי - הסבר

לסיכום

ממיר קטליטי הוא רכיב חשוב במערכת הפליטה של כלי רכב. הוא פועל על ידי פירוק גזים רעילים שנפלטים מהמנוע לגזים פחות רעילים.

ללא ממיר קטליטי תקין, לא ניתן לעבור בהצלחה בדיקת זיהום אוויר בטסט השנתי לרכב ובמרבית המקרים של ממירים לא תקינים כדאי להחליף אותם בחלק לא מקורי שעלותו נמוכה יותר מעלותם של ממירים מקוריים.

שוויים הגבוה של הממירים הקטליטים קורץ לגנבים אז הקפד שלא להחנות את הרכב באזורים שוממים הידועים בגל גניבות של ממירים קטליטים.

תשובות לשאלות נפוצות

האם הממיר הקטליטי חיוני לנסיעה?

תקלה בממיר הקטליטי לא תשבית את הרכב (אלא, אם יש סתימה רצינית), החשיבות של הממיר היא בהפחתת זיהום האוויר.

ממיר קטליטי סתום או תקול עלול לגרום לרעשים ורטט ולעליה בצריכת הדלק אך, הוא לא חיוני לנסיעה.
מצד שני, החוק בישראל מחייב משנת 1993 כל מכונית בהתקנת ממיר קטליטי ולא ניתן לחדש רישיון רכב לרכבים שלא עוברים את בדיקת זיהום האוויר בטסט השנתי.

האם התקנת ממיר קטליטי מפחיתה את צריכת הדלק?

באופן כללי, ממיר קטליטי תקין אינו גורם לעלייה בצריכת הדלק. 

עם זאת, אם הממיר הקטליטי תקול, הוא עלול לגרום לצריכת דלק גבוהה יותר.

האם ניתן לתקן ממיר קטליטי תקול ולעבור בדיקת זיהום אוויר בטסט?

הממיר הקטליטי הוא רכיב עדין שיכול להיפגע בקלות.
אם הצטבר פיח רב בממיר הקטליטי והוא נסתם, במרבית המקרים לא ניתן לתקנו והפתרון הטוב ביותר הוא להחליף את הממיר הקטליטי.
כולנו יודעים שהנהג הישראלי אוהב לחסוך ומעדיף שלא לשאת בעלויות הגבוהות של החלפת ממיר לכן, בכדי לעבור את הטסט, נהגים רבים נוהגים ליישם טריקים שונים למעבר בדיקת זיהום אוויר בטסט השנתי. טריקים כגון:

  • שימוש בתוספי דלק: תוספי דלק כמו K44 משמשים לניקוי פיח קשיח במנוע, מערכת אספקת הדלק ואת חיישני חמצן והממיר הקטליטי ושימוש בהם יכול לשפר את תוצאות בדיקת זיהום האוויר בטסט. 

חימום הממיר: טריק נוסף למעבר בדיקת זיהום אוויר בטסט הוא חימום הממיר הקטליטי על ידי יציאה לנסיעה מהירה של בכביש מהיר לפני הטסט כדי לחמם את הממיר הקטליטי. כאשר הממיר הקטליטי מתחמם, ביצועיו טובים יותר וגם תוצאות בדיקת זיהום האוויר יהיו חיוביות יותר.

מה אפשר לעשות עם ממיר קטליטי שהוחלף?

החלפת ממיר קטליטי ברכב, אל תזרוק את הממיר הקטליטי הישן, אתה יכול למכור אותו למחזור.
מחירי ממירים קטליטים למחזור משתנים על פי דגם המכוניות ונעים בין מחיר מינימלי של 150 ש"ח לרכבי אופל ועד ל-400 ש"ח עבור ממירים קטליטים של רכבי יוקרה כמו: יגואר, לנדרובר ופורשה.

מה היה לנו עד עכשיו?

שלחו הודעה
1
ווצאפ
היי כאן הווצאפ של חברת EcoCar!
יש לך שאלה על פירוק רכבים?
נשמח לענות :)
Call Now Button